6.7.18

Carlsberg vil fælde igen.

Carlsberg vil fælde igen. Denne gang alle de gamle platantræer på Vesterfælledvej. Formanden for Danske Landskabsarkitekter, Susanne Renée Grunkin, råber alarm: Kommunen bør respektere lokalplaner og de træer de selv har udnævnt som bevaringsværdige.

Adspurgt af Politiken, siger Niels Bjerrum (S) at lokalplaner kan ændres og titlen af bevaringsværdig er "en retning og en pejling" for bygherre. Og han kan ikke garantere, at den gamle trærække overlever byggeplanerne.

Men der er heller ingen der kan garantere, at de træer de planter i deres sted, vil overleve. Dertil er byen simpelthen blevet for tæt og presset. Som Grunkin siger: "Det er ikke alle træer, der kan overleve det, og derfor skal vi passe på de lidt ældre træer, der har vist, at de kan."

Borgerrepræsentationen og resten af landet, er taget på sommerferie. Men når de vender tilbage, har vi ikke glemt de gamle træer. Vi bør alle gøre alt for, at den gamle trærække bevares. Mere på den anden side, nyd pausen så længe...

https://politikenbyrum.dk/Nyheder/art6613484/Socialdemokratiet-og-Carlsberg-Byen-vil-ikke-garantere-bevaring-af-platantræer-på-Vesterfælledvej


Debatindlæg fra Danske Landskabsarkitekter: Har lokalplanerne mistet deres troværdighed? 

Flere blogindlæg om Carlsbergs ødelæggelser: her.

OPDATERET:

Niels E. Bjerrum, der er citeret i artiklen, har på Facebook lagt et svar, i kommentarfeltet på indlægget her. Copy/paste:

Kan godt se at dommen allerede er afsagt med sådan et opslag - men det er ikke rigtigt hvad der står! Jeg har ikke kaldt lokalplaner vejledende - men jeg har sagt - og er citeret for - at lokalplaner og politikker jo altid kan laves om af et flertal - det er jo spillereglerne i politik og i et demokrati!

Jeg har desuden kritiseret rammelokalplaner som styringsværktøj i udviklingsområder - da de er for lidt styrende udviklingsmæssigt over tid - det er jeg citeret for.

Og ift de konkrete træer - så bevare jeg dem meget gerne - naturligvis - men jeg har tilladt mig at sige, at det ikke er for en hver pris - in all fairness - og at der skal plantes 3 nye store træer for hvert andet der fælles - hvis det altså ender der (hvilket intet tyder på lige nu - men garantier er jo idiotisk og utroværdigt at arbejde med i et demokrati)!

Og så hopper jeg retur til ferie med min familie - god sommer allesammen


OPDATERET:

Nils Bjerrum følte sig fejlciteret, så teksten ud for hans navn, er rettet.

No comments:

Post a Comment

Onde spam robotter ingen adgang.