3.5.13

Sådan redder man gadetræer i Aarhus

Ovre på Twitter fortalte AnneMette Schjoedt-Pedersen at det var lykkedes hende at redde en hel stribe fældningstruede, raske gadetræer. Her er historien i sin fulde udstrækning, til inspiration for os allesammen:

Århus er en halvmåneformet by. Derfor har vi to trafik-halvcirkler. Den ældste hedder Ringgaden og dér bor jeg. Lige her på mit stykke er der store flotte popler i midterrabatten og kastanjer, der får røde lys til kr. Himmelfartsdag. Jeg blev opmærksom på, at træerne på stykket syd for "mit" var ved at blive fældet. Fik en snak med skovarbejderen, der sagde, at Poplerne skulle vige for Plataner, fordi Poplerne var så gamle, at det var svært at forhindre, at der af og til faldt en gren ned på bilerne. (WHO cares? - Især når man tænker på, hvor fede og dermed fedtede platanblade er). Desuden skulle alle træer i siderne (mellem cykelsti & vej) fjernes.
 Jeg skrev et "hulk" til Natur & Miljø i Aarhus.

Jeg roste dem af et ærligt hjerte for eksempler på deres fine arbejde for og rundt omkring i byen og spurgte så, hvordan de kunne nænne at fjerne de sjældne røde kastanjer? Og henledte opmærksomheden på, at vi i forvejen er voldsomt generet af bilstøjen, og at nye, små træer ville være længe om at komme op i en skærmende højde. Efter en korrespondance frem og tilbage, hvor andre beboere på strækningen også gik ind, blev resultatet, at poplerne står her endnu med mange reder i og de fleste kastanjer er her også stadigvæk.

De kom ud og mærkede de syge/visne træer af, så det kun blev dem, der blev fældet. Og jeg har siden hvert år skrevet TAK til dem og husket dem på, at det er NU, de kan komme forbi og nyde de røde lys! Min erfaring er, at man får ikke andre menneskers ører, hvis man starter med at skælde dem ud. De er medmennesker. De gør deres arbejde. De har intentioner om at gøre deres arbejde godt. Vi er bare ikke enige om, hvad det godt er. Så jeg er venlig! Men insisterende. En kærlig hilsen fra Smilets by. (@amspbch på twitter)

Hvor er det godt gået, AnneMette! Og tusinde tak fordi du delte historien med os.

No comments:

Post a Comment

Onde spam robotter ingen adgang.